Begüm Yamanlar Eşikler
Öktem Aykut
Yamanlar, sanat üretiminde gerek kişisel gerekse kitlesel anlamlarla yüklü mekanlara odaklanır. Bu mekanların gündelik hayatta üstlendikleri işlevlerinden ve karakterlerinden uzaklaştıkları, bir daha kendilerini göstermemek üzere son kez beliriverdikleri anlarını ele alır. Fotoğraf ve video'nun birer mecra olarak imkanlarını zorlayarak bu mekanları gözün gördüğü halleri yerine hafızada bıraktıkları izler üzerinden yeniden kurgular. Yamanlar, şimdinin içerisinde barındırdığı geçmiş ve gelecek tahayyüllerinin bir aradalığını, AKM gibi kolektif hafıza sahibi mekanlarda olduğu gibi, anonim yok yer'lerde, ya da aile mirası kişisel mekanlarda bulur.
"Eşik", Yamanlar'ın farklı mekanlarda ortaya çıkardığı video ve fotoğraf eserlerini birlikte sunan ve böylece eserlerindeki yapısal ortaklığı ifade eden ilk tek kişilik sergisi. Sergi; yıkım-oluşum, kurgu-tarih, doğa-kültür gibi ikiliklerin eşik noktalarına vurgu yapıyor ve aralarındaki hareketli, dönüşen ve geçirgen ilişkilerin sürekliliğini sunmanın yollarını araştırıyor. Sergideki eserlerin bir arada sunumu, Yamanlar'ın kendisini konumlandırdığı eşikleri mutlaklaştırmayarak, çoklu bir algı imkanını tartışıyor. Yamanlar, bu ikilikler arasındaki geçirgenliklere işaret ederken, görülen ve görülmeyen'e dair bir farkındalık aktararak, eşiklerin kendilerini tekrar tekrar tanımladıkları çok parçalı bir gerçekliğin peşine düşüyor.